Isi Blog dari Malaysia yang Buat Kita Sebagai Masyarakat Indonesia Sangat Emosi

Bukannya aku mau adu domba antara masyarakat indonesia dan malaysia yang sekarang lagi “memanas”.

Aku ngeliat isi blog ini dan sumpah aku panas banget ngeliatinnya. Mungkin gak semua masyarakat Malaysia menganggap Indonesia seperti itu, tapi itu melebihi batas kesabaran kita (sbg masyarakat Indonesia).

Aku cinta damai dan sekali lagi ini bukan provokasi tapi sebagai bukti dan cambukan untuk kedua pihak negara. Aku gak akan bash Malaysia, bukan takut atau apa, tapi aku cuma cinta kedamaian tanpa ada peperangan…

 

Berikut ini postingan dari sebuah blog orang malaysia yang aku maksud :

Org Malay di Indon jd ARTIS, tp Org Indon di Malay jd BABU, Kasihan!!

Org Malay di Indon jd ARTIS, tp Org Indon di Malay jd BABU, Kasihan!!

MALAY DI INDON

Ashraf sinclair

Miler

INDON DI MALAY

2 juta jd babu kah3x

agnes monica?

Stress ya.. Agnes monica yg asalnya etnis cina itu ya.. Tp ini realitas 2 org malaysia jd artis d indon, 2 juta indon jd babu d malaysia, mau nukar fakta ya

sape agnes monica??x pernah dengar pun dia…aku rase siti nurhaliza penyanyi terbaik asia…

TKI butuh duit bukan butuh Kewarganegaraan Msial!!

Bukankah Msial yg selalu merayu TKI untuk jadi warga negara Msial!!-> Fakta.

Naturalisasi WN Indo jadi WN Msial adalah yg termudah dibanding WN dari negara2 lain.

 

 

BABI GULING makanan asli indon ^_^

BABI GULING

Babi guling (di Bali disebut be guling) adalah sejenis makanan yang terbuat dari anak babi betina atau jantan, di mana perutnya diisikan dengan bumbu dan sayuran seperti daun ketela pohon dan lalu dipanggang sambil diputar-putar (diguling-gulingkan) sampai matang yang ditandai dengan perubahan warna kulit menjadi kecoklatan dan renyah. Awalnya babi guling pada mulanya digunakan untuk sajian pada upacara baik upacara adat maupun upacara keagamaan, namun saat ini babi guling telah dijual sebagai hidangan baik di warung-warung, rumah makan bahkan hotel-hotel tertentu di daerah Bali.

Nama babi guling untuk daerah Bali lebih dikenal dengan be guling. Sebetulnya be guling dapat dibuat dari jenis daging lainnya seperti itik dan ayam. Babi guling yang paling terkenal berasal dari kabupaten Gianyar.

KODOK MASAK TAUCO

Kodok rebus tauco merupakan menu andalan dari Rumah Makan Swieke Oen. Peraciknya adalah Ny. Oentari (33), warga Jl Kencowungu Tengah I No. 39, Semarang, Jawa Tengah. Hampir semua masakan yang disajikan oleh Ny. Oen berasal dari kodok.

Ternyata banyak juga yang menyukai masakan dari Kodok. Terutama dari kalangan keturunan yang ada di kota Semarang.“Kebanyakan sih pelanggan saya warga pecinan yang banyak tinggal di daerah Johar . Tiap hari, pasti mereka datang ke sini menikmati menu-menu yang dibuat dari kodok,” jelas Ny. Oen.Rumah Makan Swieke Oen berdiri sudah sekitar 10 tahun yang lalu. Spesialis makanan yang disajikan adalah kodok. Untuk cara masakanya ada banyak variasinya. Ada kodok yang digoreng dan direbus seperti kodok tauco. Semuanya sengaja dibuat supaya orang yang datang tidak bosan. Menariknya lagi, tersedia pula kodok jeroan, pepes kodok, dan pepes telur. Semuanya masih tetap menggunakan kodok. Untuk semua masakan yang terbuat dari kodok, Ny. Oentari menggunakan kodok yang berwarna hijau atau sering disebut kodok hijau. Katanya sih, dibandingkan kodok jenis lainnya, daging kodok hijau lebih enak dan lembut. Jika dimasak apa saja rasanya gurih.

segmen kenali makanan2 aneh indon!

hanya di indon sahaja…

hahaha… mengaku sahaja…

hanya indon makan babi guling…

hahaharammmm…

indon ni kadang2 dia suka makan babi cecah air kencing anjing..pelik!

aneh sekali makanan indon..makan macan nie..hoby atau nasib?

BABINDON makan babi sahaja kerja kamu ya

 

 

Warung Di Indon Tiada Kerusi Meja Hanya Mencangkung Saja

apa punya ler miskin indon ni…buka warung pun tiada kerusi meja..sudah beli makanan..mau makan kena duduk katak (cangkung) makan…jika di Malaysia itu adalah zaman 40an-50an dulu ..skrg sudah hujung tahun 2000..sudah 2009..apa punya miskin indon ni…huhuhu

– Warung-warung Indonesia tak ada kerusi meja untuk pelanggan?

– Mungkin orang Indo makan minum macam orang barat di cocktail party sahaja kut, berdiri sahaja sampai ketar lutut….

– Ada kropok dan kuah kacang, tempe dan sambal kicap sebagai chips and dips di warung-warung Indonesia?

– Mungkin warung-warung di Indonesia banyak yang tepi jamban kut…

– Lepas makan, terus ke jamban sebab masakan dan kebersihan warung teruk kut…

kalu kerusi meja x de…mesti jmbn pun x de…..abis diorang nk melepas cam ne ,,????…aku dah agak dah…mesti berak merata-rata….memalukan…eee ee…

Pertama kali aku mendengar restoran di Indon ngak ada kerusi….mcm mana mau makan? Aku rasa kalau mau ke restoran di Indon mesti bawa kerusi dari rumah!! ha..ha..ha..

Miskin negara India pun ada kerusi…..

– Indo terkenal bukan warung tepi jamban, masak di tepi jamban, pelanggan makan tepi jamban, pengganas di tembak mati di jamban.

– Jamban penting dalam budaya Indo yang makan minum hidup mati di jamban.

Zaman sekarang masih ada lagi restoran di Indon yang tidak ada kerusi meja?,

Tidak dapat dibayangkan bagaimana ya,…tapi agak2

makanannya mesti murah ada diskaun 40% sebab tak ada kerusi meja…..

orang yg makan kat restoran mesti stress….

 

 

 

Ape Benar Malaysia Curi Budaya INDON ?

Jawapannya gak benar sama sekali..

Media dan press (pers) Indonesia sering membuat berita palsu untuk menarik perhatian rakyat Indonesia terutama dalam isu hubungan antara negara tersebut dengan Malaysia. Penipuan ini dapat dilihat jelas apabila media negara itu mengatakan negara Malaysia mengklaim budaya Reog adalah budaya asli negara ini. Padahal negara Malaysia tidak pernah membuat klaim sedemikian. Buktinya, dalam klip video Seni Reog yang dipetik dari laman Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa), ada mengatakan di mana asalnya seni budaya berkenaan. Sila tonton klip video di sebelah. Video ini telah diterbitkan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti, Muzium Negara beberapa tahun dahulu. Begitulah sikap media Indonesia yang inginkan publisiti dengan menimbulkan isu2 murahan sebegini. Akhirnya, aktivis Seni Reog Ponorogo membuat demonstrasi yang akhirnya memalukan mereka sendiri. Isu terbaru ialah isu bahasa. Media Indonesia juga telah membuat penipuan sekali lagi bahawa negara kita mengklaim bahasa Indonesia adalah miliknya. Diharapkan pengunjung Indonesia ke blog ini tidak mudah tertipu dengan taktik kotor media kalian. Selain itu, diharapkan tuduhan Malaysia mengklaim rendang tidak ditelan bulat2 oleh penonton Indonesia. Ini kerana di negara ini terlalu banyak makanan asli yang boleh diwartakan. Terbaru, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, 72 jenis makanan asli negara Malaysia akan diwartakan sebagai makanan warisan. Jenis makanan termasuk Sambal Neraka (Siam), Nasi Banchaan (Jawa), Nasi Periuk Kera (Sarawak), Niang Tau Fu Bok (Cina), Sambal Gerangau (Chettiar), Gedonchak (Pulau Pinang), adalah antara hampir 170 masakan yang unik dipamerkan di pesta yang pertama kali diadakan oleh KeKKWa itu.Pernahkah Malaysia ‘KLAIM’ budaya bodoh itu Malaysia punya? gak benar! Mana lw INDON dgr nich? Dari koran bodoh INDON yach..??

MMG BODOH!

kecian dech INDON..

kak kak kak

Ternyata mereka ribut-ributan utk perkara sia2??

sememangnya itulah ‘budaya’ INDON..suka melakukan kerja yg SIA2..!!

boleh kasi tunjuk buktinya statement dr website tu yg mengatakan Malaysia ‘klaim’?

salah..pemerintahmu yg mau mengalih perhatian rakyatnya kerna tak tertanggung korupsi, ekonomi,poverty etc etc segalanya dgn isu2 budaya whathehell kamu tuch..

at least kami boleh berfikir sendiri..gak telan bulat2 berita2 dan fitnah2..gak seperti INDON yg terus demo..as usual..

kak kak kak

 

 

 

Dan masih banyak lagi postingan di blog itu yang bisa memancing amarah bangsa Indonesia…

Ini cuma share untuk membukakan mata kita, tergantung pendapat masing-masing orang saja. Yang jelas aku gak terima dengan hinaan orang Malaysia tersebut. Seharusnya dia sadar dan berkaca diri sendiri…

Jika ada yang tersinggung karena notes ini, aku minta maaf…

Terima kasih

 

Sumber : http://www.indonbodoh.blogspot.com/

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s